Nie znaleziono produktów
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie

Jakie oświetlenie do sypialni gwarantuje spokojny sen?

Wszyscy, którzy interesują się zdrowym stylem życia, z pewnością wiedzą, jak ważny dla naszego samopoczucia jest dobry sen. Odpowiedni odpoczynek daje energię do pracy, zapewnia funkcjonowanie narządów, wpływa na psychikę i zmniejsza ryzyko wielu chorób. Jest wiele czynników wpływających na jakość snu. Co ciekawe, niezwykle istotne jest oświetlenie sypialni. Na jakie najlepiej postawić?

Jak sztuczne światło wpływa na zdrowie?

Niezwykle istotne dla naszego organizmu jest korzystanie z naturalnego światła. Utrzymanie odpowiedniego rytmu dnia i synteza witaminy D to kwestia, o której nie można zapomnieć. Mniejsze jest znaczenie sztucznego światła, choć również ono oddziałuje na sposób funkcjonowania mózgu. Częściej jesteśmy wystawieni na sztuczne światło, co wpływa na to, jak organizm działa w ciągu całego dnia. Czasem światło może zachęcać do relaksu, innym razem może być pobudzające. To jest o tyle istotne, że rodzaj oświetlenia wpływa również na to, jaki będzie nasz sen.

Żarówki do sypialni – jakie wybrać najlepiej?

W sypialni wypoczywamy, relaksujemy się i przygotowujemy się do snu. Wystawienie się na działanie oświetlenia dalekiego od ciepłych barw naturalnych może rozregulowywać nasz organizm. Jeśli szykujemy się do snu, warto pomyśleć o przygaszeniu oświetlenia. Przede wszystkim jednak powinniśmy dobrać odpowiednie żarówki – podstawą jest zdecydowanie się na te o małej mocy i z ciepłą barwą. Dobrym rozwiązaniem jest tutaj cieplejsza biel.

Oświetlenie sypialni na dobry sen – ciepłe czy zimne?

Przede wszystkim przy oświetleniu sypialni powinniśmy pamiętać o tym, że nasz sen będzie lepszy, jeśli oświetlenie będzie przypominać światło wieczorne. Mogą to być np. ciepłe LEDy, które zagwarantują lepszy, spokojniejszy sen. Kluczowe jest to, aby unikać światła zimnego o wysokich wartościach Kelwinów. Dlaczego? Takie barwy pobudzają nasz organizm, opóźniają sen poprzez zaburzenie wydzielania melatoniny. Co więcej, właśnie takie światło generują komputery i smartfony – dlatego przed snem lepiej nie korzystać z tych urządzeń. Przy relaksującym oświetleniu sypialni możemy skupić się np. na czytaniu książki. Żarówki: W lampach nocnych oraz przy dekoracyjnym oświetleniu przede wszystkim powinniśmy skupić się na ciepłych żarówkach z przedziału od 2200K do 2700K. Oczywiście, można mieć dodatkowe światło np. do pracy przy biurku w sypialni i może być ono neutralne lub zimne. Jednak dla komfortu snu lepiej nie korzystać z niego, gdy już powoli szykujemy się do snu. Popularne LED’y: Wspomniane LED-y są znakomitym dla nas rozwiązaniem. Nie tylko są ekologiczne, tańsze, a dodatkowo nie wydzielają wiele ciepła, ale też można zastosować je w różnorodny sposób m.in. jako listwy. Dzięki temu możemy znakomicie zaaranżować przestrzeń naszej sypialni, oświetlić np. oprawę łóżka, a jednocześnie zmniejszymy poziom zmęczenia oczu. To jest szczególnie istotne, jeśli pomyślimy o oświetleniu kącika z telewizorem. Światło LED-owe lepiej wpłynie na nasze oczy, ułatwiając później zasypianie.

Prawidłowa higiena snu a oświetlenie

Odpowiednia higiena snu wymaga tego, aby sypialnia była oświetlona w sposób maksymalizujący możliwość odpoczynku. Warto postawić na mniejsze natężenie oświetlenia i ciepłe barwy. Można też oświetlić sypialnię przy użyciu tzw. inteligentnej żarówki lub za pomocą lamp umożliwiających przełączanie trybów i typów oświetlenia. Warto również rozważyć zamontowanie oświetlenia centralnego z możliwością wyłączania części żarówek. To sprawia, że możemy dopasować natężenie światła do pory dnia. W szczególności zimą warto zadbać o to, aby w sypialni móc włączyć dodatkowe światła. Jednocześnie możliwość zmniejszenia natężenia światła pomoże w przygotowaniu nas do zażywania spokojnego, zasłużonego snu.